APRILIE 2010 - ”Prier”

Pagina 1 din 2 1, 2  Urmatorul

In jos

APRILIE 2010 - ”Prier” Empty APRILIE 2010 - ”Prier”

Mesaj Scris de geta la data de Joi Apr 01, 2010 12:48 am

Strabunicii nostri nu se refereau la lunile anului cu denumirile actuale, mostenite din latina, ci cu cele populare. In unele locuri din tara, batranii continua sa le foloseasca.
Aprilie (''Prier'') este o continuare a zilelor babelor Marta si Dochia. Denumirea de ''prier'' se datoreaza faptului ca se considera ca aceasta perioad din an este una foarte prielnica. Cu toate acestea, timpul e inselator de la o zi la alta ceea ce dauneaza plantelor si animalelor mici. In zile foarte friguroase si cu vant uscat luna aprilie era denumita in popor ''Traista-n Bat''.
Tot in luna aprilie, pomii isi deschid florile in adevarata lor splendoare.
http://www.calendar-ortodox.ro/sfintii_aprilie.htm

avatar
geta


Sus In jos

APRILIE 2010 - ”Prier” Empty Re: APRILIE 2010 - ”Prier”

Mesaj Scris de gobelin la data de Joi Apr 01, 2010 6:57 pm

Aprilie este patra lună a anului în calendarul Gregorian şi una dintre cele patru luni gregoriene cu o durată de 30 de zile.

Aprilie începe (astrologic) cu soarele în semnul Berbecului şi sfârşeşte în semnul Taurului. Din punct de vedere astronomic, luna aprilie începe cu soarele în constelaţia Peştilor şi se sfârşeşte cu soarele în constelaţia Berbecului.

Numele lunii aprilie (latină: Aprilis) vine de la cuvântul latinesc aperio, ire = a deschide, deoarece în aprilie se deschid mugurii plantelor. Înainte de anul 700 î.Hr., luna aprilie era a doua lună a anului în calendarul roman şi avea 29 de zile. După ce Iuliu Cezar a introdus calendarul iulian în 45 î.Hr., luna aprilie avea 30 de zile şi devenea a patra lună a anului.

Grecii numeau luna aprilie Mounichion. În România, luna aprilie, popular, se numeşte Prier. În aprilie continuă semănăturile de primăvară, se închid ţarinele pentru păşunatul devălmaş, se formează turmele, se tund oile înainte de a fi urcate la munte, se construiesc sau se repară ţarcurile şi oboarele pentru vite etc.

Aprilie începe cu aceeaşi zi a săptămânii ca şi Iulie în toţi anii şi ca Ianuarie în anii bisecţi.

I.L.Caragiale spunea în Calendar despre luna aprilie: Un orator în Cameră aduce un proiect de lege pentru stârpirea muştelor, care prevede un al optulea minister cu un buget de 15.576.315 lei noi pe an.

Sursa: ro.wikipedia.org/wiki/Aprilie

APRILIE 2010 - ”Prier” Les_tr10
gobelin
gobelin


Sus In jos

APRILIE 2010 - ”Prier” Empty Re: APRILIE 2010 - ”Prier”

Mesaj Scris de gobelin la data de Joi Apr 01, 2010 6:59 pm

Obiceiuri din Joia Mare

In Joia Mare se praznuieste spalarea picioarelor ucenicilor de catre Mantuitorul, Cina cea de Taina, rugaciunea din gradina Ghetsimani si vinderea Domnului de catre Iuda. In seara acestei zile crestinii merg la Denia celor 12 Evanghelii. Prin Sudul tarii, fetele fac cate 12 noduri unei ate, punandu-si la fiecare cate o dorinta si dezlegandu-le cand dorinta s-a implinit. Acesta ata si-o pun sub perna seara, crezand ca-si vor visa ursitul. Tot aici se pastreaza obiceiul de a spala picioarele celor din casa (copii) de catre femeile mai in varsta.

In Vestul tarii, o familie care prepara painea pentru Paste, pentru biserica, o aduce acum cu vase noi, cu lumanari si vin, pentru a ramane pana la Pasti. Din Joia Mare pana in ziua de Pasti se zice ca nu se mai trag clopotele bisericilor, ci doar se toaca.

Sursa: crestinortodox.ro/datini-obiceiuri-superstitii/obiceiuri-joia-mare-68810.html

In traditiile romanilor, Joia Mare se mai numeste Joi Mari, Joia Patimilor, Joia Neagra, Joimarita. Ea este termenul pana la care femeile trebuiau sa termine de tors canepa. La cele lenese se spunea ca vine Joimarita sa vada ce-au lucrat. Iar daca le prinde dormind, le va face neputincioase a lucra tot anul. Uneori, o femeie batrana mergea pe la casele cu fete mari si dadea foc canepii netoarse. Sau copiii, unsi pe fata cu negreala, mergeau sa le indemne la lucru pe fetele de maritat si sa primeasca oua pentru incondeiat de Paste, zicand: "Catii / Matii / Toarse caltii; / Ori i-ai tors, / Ori i-ai ros. / Scoate tolul sa ti-l vaz! / Si de-l ai, / Sa te - nduri si sa ne dai / Cele oua - ncondeiate / De acolo din covate".

Joia Mare este considerata binefacatoare pentru morti. Acum se face ultima pomenire a mortilor din Postul Mare. In Oltenia si acum se fac in zori, in curti si / sau la morminte focuri pentru morti din boz sau nuiele; se spune ca ele inchipuiesc focul pe care l-au facut slujitorii lui Caiafa in curtea arhiereasca, sa se incalzeasca la el, cand Iuda l-a vandut pe Hristos, sau focul unde a fost oprit Sfantul Petru, cand s-a lepadat de Hristos.

In unele locuri (Zona Clujului) de Joia Mare se striga peste sat. Dar strigarea o facea Voevoda Tiganilor - un flacau caruia i se comunicau abaterile fetelor si feciorilor din Postul Mare.


Joia Mare este cunoscuta mai ales, in cultura populara actuala, ca ziua in care se inrosesc ouale; pentru ca se spune ca ouale inrosite sau impistrite in aceasta zi nu se strica tot anul. De asemenea, oamenii cred ca aceste oua sfintite si ingropate la mosie o feresc de piatra.

Ouale se spala cu detergent, se clatesc, se lasa la uscat, apoi se fierb in vopsea. Pe langa oua rosii, romanii contemporani mai vopsesc ouale si in galben, verde, albastru. Unele gospodine pun pe ou o frunza, apoi il leaga intr-un ciorap subtire si asa il fierb, ca sa iasa "cu model".

Mai demult, ouale se vopseau cu coji de ceapa, cu sunatoare (pojarnita), cu coaja de crin rosu sau cu flori de tei; luciul li se dadea stergandu-le, dupa ce s-au fiert, cu slanina sau cu untura.

Spiritualitatea romaneasca pastreaza si cateva legende referitoare la inrosirea oualor. Cea mai cunoscuta spune ca, intalnindu-se cu jidanii, Maria Magdalena le-a spus ca Hristos a inviat. Iar ei au raspuns ca atunci va invia Hristos, cand se vor inrosi ouale din cosul ei. Si pe data, ouale s-au facut rosii. Se mai spune ca, dupa Inviere, jidanii au aruncat cu pietre in Maria Magdalena. Iar pietrele se prefaceau in oua rosii. Alta legenda spune ca, sub crucea pe care a fost rastignit Hristos, Maria Magdalena a pus un cos cu oua si ele s-au inrosit de la sangele ce cadea din ranile Domnului. Exista si alte legende care povestesc despre originea acestui obicei. El este atat de raspandit pe teritoriul romanesc, asa cum era si in trecut, ceea ce l-a facut pe un calator turc din secolul al XVIII-lea sa numeasca Pastele sarbatoarea de oua rosii a ghiaurilor (crestini) valahi.

Dar oul, simbol al fecunditatii si al formei aproape desavarsite, era folosit si de alte popoare, in ritualurile lor de sarbatori. Popoarele Asiei si Europei, care serbau Anul Nou la echinoctiul de primavara, ofereau in dar, prietenilor si vecinilor, oua rosii. Acest obicei, mult practicat in Italia, Spania, Franta, Rusia si chiar in Persia, s-a transmis crestinilor de la pagani. Si romanii se zice ca foloseau ouale rosii la sarbatoarea lui Janus. La persi, egipteni, greci si gali oul era emblema universului, opera divinitatii supreme. La crestini se credea ca el il reprezinta pe Creator, care creeaza tot si contine in sine totul. La romani este nelipsit in ultimele zile ale Postului Mare, fiind consumat de Paste, dupa ce este sfintit si toata familia ciocneste oua. In dimineata primei zile de Paste, e obiceiul, in Bucovina, de a te spala cu ou rosu si cu bani, ca sa ai fata rosie ca oul si sa fii bogat tot anul.

Ouale colorate in alte culori (galben, verde, albastru) vestesc bucuria primaverii. Cele colorate in negru simbolizeaza chinul si durerea pe care le-a suferit Hristos pe cruce dar, daca vrem sa vorbim despre arta populara in privinta ornarii oualor de Paste, trebuie sa ne referim la incondeiatul oualor. Ouale inchistrite sunt simbolul Mantuitorului, care a iesit din mormant si a inviat, precum puiul din gaoace. In Bucovina (si nu numai) ele se numesc si "oua muncite", dedicand stradania de a le face frumoase patimilor pe care le-a suferit Hristos pentru lume.

Tehnica difera in functie de zona, timp, creatorul popular. Cea mai raspandita si mai renumita traditie a incondeiatului oualor este in Bucovina. Mai intai, aici se incondeiau oua crude, apoi fierte, iar azi se inchistresc oua golite de continut. Instrumentul cu care se "scriu" ouale se numeste chisita (un varf ascutit de tabla de arama, fixat intr-o maciulie a unui bat plat). Tehnica traditionala spune ca la incondeiat se misca oul, iar nu instrumentul. Acum se mai foloseste si penita, in cazul incodeierii oualor cu tus.

Tehnicile sunt diferite. Cea mai apropiata de traditie este incondeierea prin acoperirea succesiva cu ceara, apoi scufundarea oului in diferite bai de vopsea: intai galben, apoi rosu, verde, albastru, negru.

In ornarea oualor se folosesc motive geometrice, fitomorfe sau zoomorfe. Dintre ele amintim romburi, triunghiuri, zig-zag-uri, puncte, frunza de stejar, bradul, floarea de maces, graul, coarnele berbecului, pestele, cerbul (coarnele cerbului), steaua magilor, cararea (calea) ratacita, carligul ciobanului, crucea Pastelui, etc. Mai nou se intalnesc icoane pictate pe oua sau in interiorul oului. Tot un motiv traditional il constituie incondeierea cu increteli (motive ornamentale) de pe camasile populare.

Se mai intalnesc si alte motive: sarpele, grebla, furca, cibotica cucului, hora, closca cu pui, coada randunicii, laba gastei, coltul porcului, strugurele, ciresica, floarea pastii, fierul plugului, cheptenul, fraul, ferestruica, etc., prezente, mai nou, in zona Branului. Dar se mai incondeiaza oua si in Vrancea, in Oltenia, etc.

In ziua de azi se intalnesc si alte tehnici: incondeierea cu ceara colorata, cu ceara arsa, cu tusuri, etc. La urma, oualor li se da luciu cu lac.

In cultura populara actuala, ouale impistrite sunt, mai mult, obiecte de arta. Este o adevarata industrie a incondeierii oualor, care constituie mandria Pastelui bucovinean. Ele sunt vandute si peste hotare (mai ales cele din Bucovina), fiind deosebit de apreciate si de straini. Insa traditia general tinuta de romani este inrosirea oualor, care este o adevarata marca identitara si o indeletnicire speciala a fiecarei gospodine pentru Joia Mare.
gobelin
gobelin


Sus In jos

APRILIE 2010 - ”Prier” Empty Re: APRILIE 2010 - ”Prier”

Mesaj Scris de vanda la data de Joi Apr 01, 2010 9:35 pm

In anticiparea marii sărbători a Invierii! Nu este niciodată prea devreme să ne luăm cateva clipe si să medităm la ceea ce Isus A ALES să facă pentru noi.

Boldul mortii
James S. Hewett

Un băietel si un tătic, amandoi fericiti să fie impreună, se plimbau intr-o după-masă minunată de primăvară cu masina - un drum serpuit printre dealurile peste care, de cateva zile, explodaseră iarba si florile. Din senin, un bondar s-a lovit zgomotos de parbrizul masinii. Fiind alergic la intepături de albine, băietelul a incremenit de spaimă. Dar tatăl a scos mana pe geamul lateral al masinii, a prins bondarul ametit in mană, l-a zdrobit in palmă si i-a dat drumul. Insă de indată ce i-a dat drumul, bondarul a trecut intr-o ultimă zvacnire a vietii pe langă urechea băietelul, care a inlemnit din nou la auzul bazaitului. Tatăl i-a văzut fata schimonosită de groază. De data aceasta a intins mana spre băietel si i-a arătat palma, in care era incă implantat acul bondarului. - Vezi? l-a intrebat el pe băietel. Nu trebuie să te mai temi. Bondarul m-a intepat pe mine in locul tău. Iar acul a rămas la mine.

Exact acesta este si mesajul Pastelui. Nu mai trebuie să ne temem de moarte. Cristos a infruntat moartea in locul nostru. Si prin victoria Lui, noi suntem salvati de păcat. Cristos a luat "boldul" mortii! Ai o Biblie la indemană? Deschide la 1 Corinteni 15:55, 56 si citeste ce scrie acolo: "Unde iti este biruinta, moarte? Unde iti este boldul, moarte? Boldul mortii este păcatul, si puterea păcatului este Legea." Cristos a luat asupra Lui păcatul. El a acceptat "boldul" in locul nostru. Dar Isus Cristos a inviat din morti! Teama s-a dus. Viata nouă ne apartine. Nimeni nu te poate obliga vreodată să accepti dragostea lui Dumnezeu! Trebuie insă să stii că Dumnezeu A ALES să te iubească. Da, El a ales să te iubească neconditionat, cu o dragoste incredibilă, eternă, statornică, ce nu depinde de răspunsul tău. Tocmai aceasta vrea să iti spună Calvarul, că Dumnezeu te iubeste. Pasul următor iti apartine in intregime tie. Tu esti singurul care poate alege să respingă sau să accepte dragostea lui Dumnezeu. Să treacă nepăsător mai departe, temandu-se in continuare de "boldul mortii", sau să răspundă cu dragoste la dragostea Lui. Oricat de mult te iubeste, oricat de sigură este lucrarea Lui săvarsită in folosul tău, nu poti beneficia de noua viată decat dacă, la randul tău, ALEGI să crezi si să accepti jertfa Lui pentru tine. "Fiindcă atat de mult a iubit Dumnezeu LUMEA, incat a dat pe singurul Lui Fiu, pentru ca ORICINE crede in El să nu piară, ci să aibă viata vesnică." (Ioan 3:16)
vanda
vanda


Sus In jos

APRILIE 2010 - ”Prier” Empty Re: APRILIE 2010 - ”Prier”

Mesaj Scris de geta la data de Vin Apr 02, 2010 10:27 am

Astazi este Vinerea Mare.
Ultima vineri din Postul Mare este numită Vinerea Paştelui, Vinerea Patimilor, Vinerea Neagră, Vinerea Seacă sau Vinerea Mare. Astăzi este ziua în care Hristos a fost răstignit şi a murit pe cruce pentru răscumpărarea neamului omenesc de sub jugul păcatului strămoşesc. Din acest motiv, Vinerea Mare este zi de post negru.



http://www.evz.ro/detalii/stiri/vinerea-mare-ziua-rastignirii-801239.html
avatar
geta


Sus In jos

APRILIE 2010 - ”Prier” Empty Re: APRILIE 2010 - ”Prier”

Mesaj Scris de Corina la data de Sam Apr 03, 2010 7:59 pm

Pastele este cea mai importanta sarbatoare crestina a anului. De Pasti se sarbatoreste Invierea lui Iisus Hristos, fiul lui Dumnezeu.

Duminica – a treia zi dupa Scripturi- femeile purtatoare de mir au gasit mormantul gol. Mormantul era gol pentru ca Hristos Inviase. Impotriva lor, a tuturor, a celor care L-au acuzat si batjocorit de atunci si pana astazi, numit in deradere Regele Iudeilor, rege incoronat cu spini, rege al carui tron era o Cruce, parasit de ai Sai, pazit sub grea si rece lespede de piatra, Hristos a izbandit cea mai stralucita biruinta ce s-a vazut vreodata: biruinta asupra mortii si asupra rautatii omenesti.

Aceasta biruinta a putut fi tagaduita, dar nu I-a putut fi smulsa niciodata. Hristos a Inviat si a biruit, pentru El si pentru noi.

Credem si biruim prin Moartea si Invierea lui Hristos, murim pentru a invia si inviem pentru a trai in veci cu Hristos. Prin suferinta si moarte ne bucuram de Inviere; prin Inviere ne bucuram si triumfam in triumful lui Hristos, ca triumf al nostru.

El a murit pentru noi si a triumfat pentru noi.

In Moartea Lui sta mantuirea noastra, in Invierea Lui sta biruinta noastra.

Sarbatori fericite tuturor ! ! !

Hristos a inviat ! ! ! !
Corina
Corina


Sus In jos

APRILIE 2010 - ”Prier” Empty Re: APRILIE 2010 - ”Prier”

Mesaj Scris de gobelin la data de Dum Apr 04, 2010 7:12 pm



Noi, moderatorii acestui forum, vă urăm să sărbătoriti minunea reînvierii Domnului Iisus Hristos alături de întreaga familie, cu bucurie, armonie si pace în suflet. Fie ca această sfântă sărbătoare să vă aducă cele patru taine divine: încredere, lumină, iubire si sperantă.
Poate că Internetul ne tine departe unul de celălalt... insă nimic nu ne poate opri să vă urăm Hristos a înviat!
Dumnezeu să ne binecuvinteze pe toti, si să ne apere de toate relele stiute si nestiute.


gobelin
gobelin


Sus In jos

APRILIE 2010 - ”Prier” Empty Re: APRILIE 2010 - ”Prier”

Mesaj Scris de geta la data de Dum Apr 11, 2010 9:32 am

Biserica Ortodoxă se afla în Duminica a doua după Sfintele Paşti, închinată Sfântului Apostol Toma.
Această duminică marchează, totodată, şi încheierea Săptămânii Luminate.

avatar
geta


Sus In jos

APRILIE 2010 - ”Prier” Empty Re: APRILIE 2010 - ”Prier”

Mesaj Scris de cherie la data de Mar Apr 13, 2010 10:35 pm

Interesant subiect ai gasit, lunaa aprilie...
cherie
cherie


Sus In jos

APRILIE 2010 - ”Prier” Empty Re: APRILIE 2010 - ”Prier”

Mesaj Scris de Corina la data de Lun Apr 19, 2010 2:12 pm

Acum la jumatatea lui aprilie este si momentul cand infloresc magnoliile !
DESPRE MAGNOLII :
Familie: Magnoliaceae
Aspect: arbust cu coroana rotunda
Expunere: plin soare, partial umbra
Sol:umed, usor drenabil

Ingrijire si cultivare
Ingrijirea magnoliei este realtiv simpla. Odata ce pomul a prins radacini in locul in care a fost plantat, nu mai are nevoie decat de ingrijiri minime. Una din cheile succesului cand vine vorba de magnolie, este sa lasati pomul sa creasca la maxim, chiar daca acest lucru inseamna ca va face multa umbra in jurul lui. Magnoliei nu ii place sa fie transplantata si nici deranjata, de aceea este bine sa lasati o zona de cel mult 6 metri in jurul ei (in cazul speciilor care ating dimensiuni foarte mari).

Cumpararea magnoliei
Arbustii care se gasesc de vanzare in magazine sunt de obicei in varsta de 2 ani sau chiar mai mult, cu radacinile infasurate in pamant cu talas si apoi in folie de plastic. Daca arbustul e mai batran, atunci pe ramuri se pot observa muguri, semn ca magnolia va inflori chiar in acelasi an. Daca radacinile sunt "invelite" in pamant, atunci ele se vor prinde mult mai repede si nu se vor usca. NU cumparati arbusti ai caror radacini sunt libere.

PlantareCel mai bun moment de plantarea a magnoliei este primavara devreme, inainte ca primele frunze sa apara. Locul ales trebuie sa fie destul de mare, un cerc cu diametrul de 3,6 m.
Magnolia se dezvolta cel mai bine in plin soare, dar infloreste fara nici o problema si daca se afla la umbra partiala data de copacii din jur; totusi, magnoliile care sunt plantate in umbra au ramificatii putine si firave si flori putine. Locul in care urmeaza sa plantati magnolia trebuie sa fie protejat de vant.
Pamantul trebuie sa fie usor drenabil, lutos, dar bogat in materii organice, compost sau ingrasamant de frunze. Plantarea magnoliei se face numai cand arbustul este in stadiul de repaus pentru a reduce riscul de a se ofili.
Dupa ce ati ales locul potrivit, sapati o groapa in care sa asezati arbustul. Aceasta trebuie sa fie destul de mare incat ghemul de radacini sa stea lejer. In ceea ce priveste adancimea, este recomandabil (acelasi lucru se aplica oricarui pom) sa nu "ingropati" arbustul, ci sa il asezati la o adancime egala cu cea care este indicata pe tulpina, adica cea la care a fost plantat in sera. Magnolia este un arbust cu radacini care isi aduna substantele hranitoare din stratul de pamant de la suprafata, asa ca plantarea prea adanca nu o va face o planta prea fericita.
Dupa ce asezati copacul, inlaturati sarma sau folia de plastic din jurul radacinilor. Umpleti groapa cu turba, balegar descompus sau ingrasamant de frunze. Tasati bine acest amestec de pamant in jurul radacinii si formati un sant in jurul tulpinii, in care sa turnati apa. Arbustii nou plantati trebuie legati de un bat, care se va inlatura dupa 1 an. Dupa plantare udati bine. De asemenea, o substanta fertilizatoare echilibrata va da magnoliei un incaput bun. Nu uitati ca irigarea corespunzatoare in primul sezon de dezvoltarea este foarte importanta.
Evitati sa deranjati radacinile magnoliei atunci cand sapati sau ingrijiti plantele din jurul ei, pentru ca acest lucru poate stopa procesul de crestere al arbustului si uneori poate fi fatal.

Acoperirea cu paie
Dupa plantarea magnoliei, acoperiti pamantul de sub ramuri cu talas, bucati maruntite de scoarta de copac, frunze uscate si/sau ace de pin. Stratul trebuie sa fie cam de 8 cm si trebuie inlocuit periodic.
Acest strat protector ajuta la mentinerea umiditatii la suprafata pamantului, zona in care radacinile magnoliei sunt active. De asemenea, nu lasa sa creasca buruieni si, pe masura ce se descompune, elibereaza in sol substante nutritive.
Aveti grija daca udati zona dun jurul magnoliei cu furtunul sau folositi alte unelte de gradinarit, pentru ca puteti rani radacinile.

Udarea
In general, apa provenita de la ploi este suficienta pentru arbustii care au si stratul protector de care am vorbit mai sus. In zonele mai uscate, unde ploua rar, radacinile trebuie udate saptamanal, dar cu mare grija, ca sa nu le innecati, in cazul in care pamantul nu este usor drenabil.

Fertilizarea
Daca magnolia a fost plantata in pamant rezonabil de fertil, a carui calitate este din cand in cand imbunatatita cu materii organice, atunci arbustul are rareori nevoie sa fie tratat cu substante fertilizatoare.

Taierea arbustului
Nu este o operatie necesara, desi se poate realiza pentru a reduce dimensiunea coroanei. In urma taierilor se inlatura lemnul pe care apar florile, astfel ca acel sezon va fi oarecum compromis. Cel mai bun moment pentru taierea magnoliei este la sfarsitul primaverii, dupa ce a inflorit, pentru ca ranile provocate la taiere sa aiba timp sa se vindece in perioada de vegetatie.

Inmultire
Magnolia se inmulteste in doua moduri: prin seminte sau prin tesut vegetal, adica butasi sau lastari noi.
Prin inmultirea prin tesut vegetal se obtine o noua planta identica din punct de vedere genetic cu planta-mama. In acest caz, noua planta poarta mai departe acelasi nume ca originalul din care s-a obtinut scionul (materialul folosit pentru inmultire).
Inmultirea prin seminte este mai des folosita de cultivatori, pentru ca prin aceasta metoda se dezvolta nou hibrizi, unii din care pot fi imbunatatiri ale unor soiuri realizate prin "clonare" (inmultire pe cale vegetativa), in semsul ca ar avea caracteristici noi.

Boli si daunatori
Magnolia sufera rareori de pe urma atacului insectelor sau bolilor. Exista, totusi, un mic numar de boli care apar la magnolie si care vor fi enumerate mai jos.

Cancerul european - nu este fatal pentru magnolie, dar desfigureaza arbustul. Lemnul atins se taie si se arde.

Ofilirea - inghetul poate duce la ofilirea partilor de la varf a ramurilor. Cresterile care au loc la sfarsitul sezonului sunt mai ales sensibile. Ramurile uscate se taie pana la lemnul sanatos.

Uscarea trunchiului - ciuperca care cauzeaza aceasta boala patrunde in trunchiul magnoliei prin diferitele rani de pe suprafata acestuia (de exemplu, taieturi, parti lovite, etc.). Daca arbustii atacati au mai multe tulpini, taiati-le pe cele bolnave si lasati-le pe cele tinere si sanatoase sa le ia locul. Oricum, partile putrezite din trunchi trebuie inlaturate. Taietura trebuie indreptata in afara, pentru ca apa de ploaie sa se poata scurge.

Boala alba - apare uneori pe frunzele magnoliei, dar numai la unele varietati. Frunzele infectate par pudrate, acoperite de un strat fin de praf, albicios, asemanator bumbacului.

Puricii frunzelor - insectele adulte sunt de culoare maroniu-inchis, de 8 mm lungime. De obicei traiesc in colonii, pe ramurile tinere, in apropierea solului. Ouale eclozeaza i august - septembrie, iar puii sunt de culoare maro-deschis. Ierneaza in scoarta magnoliei. Puricii sug seva din frunze, lasand in urma lor un lichid lipicios; la scurt timp pe frunze apare un mucegai gri sau negricios care cuprinde intreaga frunza.

Gandacii japonezi - magnolia grandiflora si alte specii care infloresc vara atrag in general acesti gandaci. Adultii au culori stralucitoare, verde-metalic si aripi de culoarea cuprului. Au in jur de 1,3 cm lungime, ataca magnolia in iunie - iulie si se hranesc cu petale si stamine. Marginile petalelor devin franjurate, iar florile capata o culoare maronie si se curbeaza.


Image and video hosting by TinyPic
Corina
Corina


Sus In jos

APRILIE 2010 - ”Prier” Empty Re: APRILIE 2010 - ”Prier”

Mesaj Scris de Corina la data de Lun Apr 19, 2010 2:19 pm

Image and video hosting by TinyPic
Corina
Corina


Sus In jos

APRILIE 2010 - ”Prier” Empty Re: APRILIE 2010 - ”Prier”

Mesaj Scris de Corina la data de Lun Apr 19, 2010 2:20 pm

Image and video hosting by TinyPic
Corina
Corina


Sus In jos

APRILIE 2010 - ”Prier” Empty Re: APRILIE 2010 - ”Prier”

Mesaj Scris de Corina la data de Lun Apr 19, 2010 2:21 pm

Image and video hosting by TinyPic
Corina
Corina


Sus In jos

APRILIE 2010 - ”Prier” Empty Re: APRILIE 2010 - ”Prier”

Mesaj Scris de Corina la data de Lun Apr 19, 2010 2:21 pm

Image and video hosting by TinyPic
Corina
Corina


Sus In jos

APRILIE 2010 - ”Prier” Empty Re: APRILIE 2010 - ”Prier”

Mesaj Scris de ile la data de Lun Apr 19, 2010 5:49 pm

Corina ,mi-ai inundat casa de mirosuri parfumate . Multumesc Pupici


Ultima editare efectuata de catre ile in Mar Apr 20, 2010 12:22 am, editata de 1 ori
ile
ile


Sus In jos

APRILIE 2010 - ”Prier” Empty Re: APRILIE 2010 - ”Prier”

Mesaj Scris de cherie la data de Lun Apr 19, 2010 10:05 pm

Minunate sunt magnoliile !
cherie
cherie


Sus In jos

APRILIE 2010 - ”Prier” Empty Re: APRILIE 2010 - ”Prier”

Mesaj Scris de delia la data de Vin Apr 23, 2010 10:11 am

Sfantul Mucenic Gheorghe

Sfantul Mucenic Gheorghe s-a nascut in Capadocia, din parinti crestini. A trait in vremea imparatului Diocletian (sec. al IV-lea). Datorita vitejiei si victoriilor sale, ajunge conducator de armata.

In anul 303, imparatul Diocletian va incepe lupta impotriva crestinilor. Au fost daramate lacasuri de cult, interzise adunarile crestinilor, arse cartile sfinte, iar cei ce refuzau sa aduca jertfa zeilor erau ucisi. In fata acestei situatii, Sfantul Gheorghe nu se fereste sa-si marturiseasca credinta in Hristos, motiv pentru care va fi intemnitat. Va fi supus la diverse chinuri: loviri cu sulita, tras pe roata, ingropat in var, lespezi de piatra puse pe piept, etc, dar nicio tortura nu l-a facut sa renunte la credinta sa.

Cei prezenti la aceste suferinte, uimiti de faptul ca Sfantul Gheorghe a ramas nevatamat si ca a inviat un mort, au renuntat la credinta pagana si au primit credinta in Hristos. Minunea invierii celui decedat, a convins-o si pe imparateasa Alexandra, sotia lui Diocletian, sa imbratiseze crestinismul.

Sfantul Gheorghe a fost ispitit cu onoruri pentru a jerfi zeilor, dar aceste incercari au fost zadarnice. Pentru ca nu a lepadat credinta in Hristos, Sfantul Gheorghe este condamnat la moarte prin decapitare, in ziua de 23 aprilie 304, ramanand de atunci zi de praznuire.

Sfantul Gheorghe in iconografie

Iconografia pastreaza imaginea Sfantului Gheorghe calare pe un cal, strapungand cu sulita un balaur. Este vorba despre o legenda pioasa, in care Sfantul Gheorghe salveaza cetatea Silena, din provincia Libiei, terorizata de un balaur. Aceasta imagine a sfantului a ramas in amintirea oamenilor ca model de curaj in lupta cu diavolul. Mai este reprezentat intr-o mantie rosie, culoare traditionala pentru un martir, dar si ca razboinic pedestru sau ca tribun militar in vesminte patriciene, cu o diadema metalica pe cap, cu o platosa sub mantie, tinand o cruce in mana dreapta si o sabie in mana stanga.

Sfantul Gheorghe pe Steagul Moldovei

Reprezentarea Sfantului Gheorghe doborand balaurul, este prezenta si pe Steagul Moldovei, aflat la Manastirea Zografu din Muntele Athos. Pe acest steag se afla si rugaciunea Sfantului Stefan cel Mare catre Sfantul Gheorghe: "O, luptatorule si biruitorule, mare Gheorghe, in nevoi si in nenorociri grabnic ajutator si cald sprijinitor, iar celor intristati, bucurie nespusa, primeste de la noi aceasta rugaminte a smeritului tau rob, a Domnului Io Stefan Voievod, din mila lui Dumnezeu, Domnul Tarii Moldovei. Pazeste-l pe el neatins in lumea aceasta si în cea de apoi, pentru rugaciunile celor ce te cinstesc pe Tine, ca sa Te preamarim in veci. Amin. Si aceasta a facut-o in anul 7008 (1500), in al 43 an al Domniei Sale“. Mentionam ca pecetea Mitropoliei Moldovei si Bucovinei poarta chipul Sfantului Gheorghe, preluat dupa steagul de lupta al Sfantului Stefan cel Mare.

Sfantul Gheorghe ca ocrotitor

In 1222, regele Angliei, Richard Inima de Leu, l-a ales pe Sfantul Gheorghe patronul spiritual al Casei Regale si al intregii tari. Regele Edward al III-lea a infiintat "Ordinul St. George", iar Crucea Sfantului Gheorghe a devenit, mai tarziu, steagul Angliei, "Union Jack". Marele Mucenic Gheorghe este considerat si ocrotitorul Georgiei, Armeniei, Maltei, Lituaniei, Serbiei. Amintim ca Sfantul Gheorghe este si ocrotitorul armatei romane.

De Sfantul Gheorghe, aproape un milion de romani isi aniverseaza onomastica

Din cei 950.715 de romani care isi aniverseaza onomastica de Sfantul Gheorghe, 759.886 sunt barbati, majoritatea acestora, respectiv 589.215, purtand numele de Gheorghe sau Ghiorghe.

Alaturi de acestia, vor fi in sarbatoare si cei care poarta numele de George (141.472), Gheorghita sau Ghiorghita (24.109).

Dintre femei, cele mai multe poarta numele de Georgeta (137.430). In aceasta zi nu vor fi uitate nici persoanele cu nume de Gheorghita sau Ghiorghita (37.911) si Geta (14.941).
delia
delia


Sus In jos

APRILIE 2010 - ”Prier” Empty Re: APRILIE 2010 - ”Prier”

Mesaj Scris de cherie la data de Vin Apr 23, 2010 5:19 pm

Interesanta lectie ! De sf. Gheoghe se pun la usa crengi de salcie impartite de preot la biserica la fel ca de Florii? Care este "legenda" aici ? Dece ?
cherie
cherie


Sus In jos

APRILIE 2010 - ”Prier” Empty Re: APRILIE 2010 - ”Prier”

Mesaj Scris de geta la data de Vin Apr 23, 2010 5:59 pm

cherie a scris:I De sf. Gheoghe se pun la usa crengi de salcie impartite de preot la biserica la fel ca de Florii? Care este "legenda" aici ? Dece ?





De secole, sărbătoarea Sfântului Mare Mucenic Gheorghe, învingătorul Balaurului este îmbrăcată nu doar în semnificaţii religioase, ci şi în credinţe vechi, unele dintre ele ciudate, care au dat naştere unor obiceiuri populare ce pot fi regăsite şi acum prin sate.

Cel mai cunoscut obicei este cel al ramurilor verzi de salcie sau răchită aşezate la porţi. La sate, în jurul zilei de Sfântul Gheorghe (23 aprilie) se pun ramuri verzi de răchită pe o glie aşezată pe stâlpii porţii. Se crede din bătrâni, prin aceste locuri, că Sfântul Gheorghe, când vine, îşi leagă calul de un stâlp al porţii şi paşte iarbă de pe această glie. Obiceiul de a pune ramuri verzi la poartă are o dublă semnificaţie în viaţa colectivităţii săteşti. Pe de o parte el marca venirea primăverii, verdele simbolizând reînvierea vegetaţiei, iar pe de altă parte, crengii cu muguri i se asociau valenţe ocrotitoare a păşunilor şi fâneţelor de duhuri rele.

Mai există şi un alt obicei prin satele bucovinene, provenit dintr-o credinţă cel puţin amuzantă. Începând cu această dată nu se mai mănâncă murături, întrucât se spune că balaurul cu care s-a luptat Sf. Gheorghe... urinează în vasele cu murături. Gospodinele consideră că murăturile rămase sunt “spurcate de jivină” şi le aruncă departe de casă. Credinţa se păstrează pe alocuri şi azi, dar se aplică numai murăturilor în saramură. Gospodinele au găsit chiar şi o explicaţie logică prin care îşi atribuie derogarea de la obiceiul ciudat al bunicilor: pe vremea balaurului nu se folosea decât reţeta murăturilor cu apă şi sare, aşa că noile invenţii culinare nu sunt atinse de „blestem”...
avatar
geta


Sus In jos

APRILIE 2010 - ”Prier” Empty Re: APRILIE 2010 - ”Prier”

Mesaj Scris de ginabreazu la data de Vin Apr 23, 2010 6:20 pm

Eu stiu ca in zonele de deal si munte se aduce din padure crengi de FAG si cu acestea se face o bolta dintr-o parte a porti in cealalta asa cum se fac la nunti cu crengi de brad,a si fagul trebuie sa fie infruzit.
ginabreazu
ginabreazu


Sus In jos

APRILIE 2010 - ”Prier” Empty Re: APRILIE 2010 - ”Prier”

Mesaj Scris de cherie la data de Vin Apr 23, 2010 9:28 pm

Deci o ramasita de rit pagan ... Oricum, este ceva frumos...
APRILIE 2010 - ”Prier” 663175
cherie
cherie


Sus In jos

APRILIE 2010 - ”Prier” Empty Re: APRILIE 2010 - ”Prier”

Mesaj Scris de hyaviv la data de Vin Apr 23, 2010 9:55 pm

ginabreazu a scris:Eu stiu ca in zonele de deal si munte se aduce din padure crengi de FAG si cu acestea se face o bolta dintr-o parte a porti in cealalta asa cum se fac la nunti cu crengi de brad,a si fagul trebuie sa fie infruzit.
asa stiu si eu gina.
hyaviv
hyaviv


Sus In jos

APRILIE 2010 - ”Prier” Empty Re: APRILIE 2010 - ”Prier”

Mesaj Scris de margareta_ la data de Vin Apr 23, 2010 10:07 pm

La noi cind eram mici parinti se trezeau de dimineata si adunau urzica vie se stia ca trebuie sa ne trezim de dimineata daca nu venea unul din parinti de obicei mama si ne pisca cu urzica vie.asta ca sa fim tot anul harnici.
margareta_
margareta_


Sus In jos

APRILIE 2010 - ”Prier” Empty Re: APRILIE 2010 - ”Prier”

Mesaj Scris de ginabreazu la data de Sam Apr 24, 2010 8:12 am

Cherie despre ce rit pagin vorbesti ? N-am inteles.La ce ai facut tu aluzie ?Nu te supara dar chiar sa sti ca noi familia mea este ortodoxa din neam in neam si ortodoxa m-am nascut si tot asa o sa traiesc,si apoi daca am spus acel obicei cu crenguta de fag,draga mea l-am spus in cunostinta de cauza,bunica mea,mama mea asa au facut mereu cind era aceasta sarbatoare,asa ca nici pe departe nu consider acest obicei ca ar fi pagin.Si apoi din zona de unde se trag ca neam parintii mei chiar nu stiu sa fi fost populatie de alta religie.Este obicei ortodox.
ginabreazu
ginabreazu


Sus In jos

APRILIE 2010 - ”Prier” Empty Re: APRILIE 2010 - ”Prier”

Mesaj Scris de cherie la data de Sam Apr 24, 2010 5:33 pm

Pai si eu sunt ortodoxa, dar asa se spune, ca multe din obiceiurile crestine au fost adoptate dupa obiceiurile pagane existenta in europa inainte de aparitia crestinismului suprapunanadu-se peste ele.... A fost si o vanatoare de vrajitoare pe vremea inchizitiei tot legata de banuiala ca unii crestini in timp ce onoreaza sarbatorile sfinte savarsesc actiuni care se obisnuiau in vechime...la cultul naturii...Asa se zice si de sf, Valentin, introdus de Papa cu cateva zile inaintea unei sarbatori pagane a dragostei si asa se zice si de ziua de 25 decembrie care in ritualuri pagane era considerata ziua de nastere a lui Mitra... Vorbeam asa, in general... Ca nu inteleg de unde pana unde sf. Gheorghe sa fie serbat cu ramuri verzi...
dar inteleg ca este cevca crestin.
cherie
cherie


Sus In jos

APRILIE 2010 - ”Prier” Empty Re: APRILIE 2010 - ”Prier”

Mesaj Scris de Continut sponsorizat


Continut sponsorizat


Sus In jos

Pagina 1 din 2 1, 2  Urmatorul

Sus


 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum