Goblen de serie vs goblen unicat II - presiunea succesului

Raspunde la subiect

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos

31082014

Mesaj 

Goblen de serie vs goblen unicat II - presiunea succesului




Presiunea succesului apasa greu asupra unui creator de unicate.
Daca prin goblenul de serie am presupus kiturile produse de diverse firme, folosind aceeasi diagrama, iar prin cel unicat am presupune diagramele create dupa o imagine anume si cusute de creator, sau oferite doar unei persoane, lucrurile ar fi simple. Daca unicatul adevarat ar fi cel creat dupa o imagine anume, la rindul ei creata special pentru acea prelucrare si cusuta doar de o persoana, ar fi si mai clar.
Dar ce ne facem daca unicatele au succes iar creatorul diagramei, fie ca este sau nu cel al imaginii, este asaltat de cereri? Daca o astfel de diagrama pleaca spre doua persoane, deja nu mai este unicat. Iar modificarile efectuate spre corectie pentru a doua diagrama, avind in vedere experienta primei coaseri, nu transforma seria mica inapoi in unicat.
Ce ne facem insa in cazul si mai grav, in care utilizatorul primei diagrame decide sa o dea mai departe, spre reutilizare, familiei, prietenilor, sau pur si simplu, pe internet? Este acea persoana constienta sau nu de efectul acestui gest asupra valorii creatiei sale?
Si nu e vorba de valoarea artistica, diagrama ramine aceeasi. E vorba de valoarea de colectie.
Ar putea exista, desigur, un contract privind utilizarea unei astfel de creatii, care sa garanteze legal unicitatea executiei. Mai putem sa ne bazam pe hirtie in era piratajului electronic? Ce se intimpla dupa expirarea drepturilor de autor sau disparitia partilor contractante?
Si anume in ce punct creatorul poate decide sa transforme unicatul intr-o serie - fie ea de kituri sau doar de diagrame la dispozitia unor utilizatori deveniti clienti? Ce se intimpla cu beneficiarii anteriori ai modelului, care au mizat pe unicat? Tot un contract ii poate proteja?
Ramine sa ne punem intrebarile ocolite data trecuta: este un goblen reusit mai valoros daca e unicat, sau valoarea intrinseca sta in calitatea prelucrarii si a materialelor folosite? Platim pentru valoarea de piata, sau pentru valoarea intrinseca? De ce platim enorm pentru unicate in cazul goblenurilor, inevitabil expuse copierii identice, spre deosebire de alte obiecte de arta, inclusiv unele broderii, care pot ajunge la o sofisticare atit de mare si pot folosi materiale atit de speciale incit ramin unice peste secole? Sau de ce platim atit de putin pentru prelucrari de calitate, cind ele sint atit de rare in lumea modelelor de serie? Pretul Golden Kite incepe sa ne sune ca pretul corect, cumva?
Ce alegem, unicatul absolut, sau originalitatea si calitatea unei serii de virf?


http://iministitches.wordpress.com/
avatar
Irina


Sus In jos

Distribuie acest articol pe: Excite BookmarksDiggRedditDel.icio.usGoogleLiveSlashdotNetscapeTechnoratiStumbleUponNewsvineFurlYahooSmarking

Goblen de serie vs goblen unicat II - presiunea succesului :: Comentarii

avatar

Mesaj la data de Dum Aug 31, 2014 7:49 am Scris de Mary

E un subiect interesant, dar greu de lamurit, multe modele raman unicat datorata dificultati diagramei, nu cred ca se pot denumi unicat daca au doua prelucrari diferite atat cat amandoua copiaza aceeasi imagine, in plus acelasi model il gasesti prelucrat si de serie.
Nu e subiectul aici dar am ramas tare dezamagita cand un grup de doamne se mirau de o camasa cusuta ca e scumpa la 300 lei lucrata pe panza de in topit cu fir satin, am pus poza la concedii, cu minimult o luna de munca la ea, ca e scumpa, de calitatea si finetea lucrului nici gandul nu le-a atins.
Imi vine intrebarea, inafara de niste forumisti pe argument cati inteleg unicatele?

Sus In jos

avatar

Mesaj la data de Dum Aug 31, 2014 9:49 am Scris de anasstasia

Eu aleg sa-mi fac propriile prelucrari si sa le lucrez doar eu. Cine mi-a cerut in timp prelucrarea unui model pe care eu l-am cusut, am refacut prelucrarea insa in alta dimensiune, cu un alt numar de culori, in alta gama de culori (conform dorintei solicitantului).
In plus, in momentul in care fac prelucrarea in aproape toate cazurile nu prelucrez toata pictura. Tai din laterale de obicei destul de mult.
Nu stiu daca acest lucru le ajuta sa devina modele unicat, insa in sufletul meu ele asta sunt: modele care cu greu se pot repeta. Si oricum, numai de serie nu sunt.

Daca ar fi sa aleg intre un model prelucrat de mine si un model precum ESTE? Cu parare de rau pentru mine (pentru ca eu sunt cea care pierde), aleg prelucrarea mea. Si nu dintr-un orgoliu prostesc, ci pentru ca doresc sa ajung prin prelucrari si greseli repetate la un nivel cat mai inalt. Iar daca aleg calea cea mai usoara acest lucru nu ma va ajuta.

Sus In jos

avatar

Mesaj la data de Dum Aug 31, 2014 2:14 pm Scris de rose

Clar ca oricine lucreaza dupa prelucrari, iubeste unicitatea. Si mie-mi face placere sa lucrez ceva ce n-a mai lucrat nimeni pana atunci. Dar am dat mai departe, cu placere, diagramele lucrate si nu ma deranjeaza deloc daca cineva lucreaza apoi modelul meu. Inramatul si chiar locul pe care il va ocupa in casa, vor face diferentele. Am lucrat, dar sigur n-am sa mai lucrez goblenuri de serie, cu exceptia miniaturilor cross stitch pe care le ador.
Imi place sa lucrez modelele prelucrate de mine, pentru ca imi bag nasul in diagrame si fac mici modificari chiar inainte de a incepe lucrul. Dar daca-mi place mult o prelucrare dupa un model pe care eu nu-l dibuiesc, n-as ezita sa achizitionez acea prelucrare. Ramane problema simbolurilor la diagrame, pe care eu mi le modific dupa plac si obisnuita (ex. negru va fi mereu patratul negru la mine etc.) si pe care la o diagrama primita nu le pot schimba.
Am dat insa de curand diagramele violonistei lui Atroshenco unei doamne, care a schimbat culorile din dmc in rosace (este o marca care des folosita in Ungaria) dupa un catalog de conversii. Ce a rezultat este departe de prelucrarea mea... spaima
Deci eu zic ca e loc pentru oricine in lumea goblenului.

Sus In jos

avatar

Mesaj la data de Dum Aug 31, 2014 10:15 pm Scris de Ioana

Nici eu nu voi mai lucra vreodata decat prelucrarile mele sau ale altor persoane daca le solicit din varii motive si daca obtin acordul lor. Mai am 5 kituri pe care mi-am propus sa le cos, dar parca vad ca vor pica din schema la prima restructurare. Nici macar nu ma intereseaza daca unicatul e unicat, daca valoarea lor e mare sau mica. Singurul meu punct de reper sunt fetele de pe forum (si chiar daca nu am aratat, sunt foarte critica si cu voi, dar si cu mine), si voi pastra goblenul meu, asa cum e, departe de perfectiune, partea MEA de frumos pe care nu o tulbura nimeni

Sus In jos

avatar

Mesaj la data de Dum Aug 31, 2014 10:48 pm Scris de Mary

Cu siguranta mà repet, admir cine face, coase prelucrari, dar pentru mine cusutul il vad deocamdata in alta directie.

Sus In jos

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus


 
Permisiunile acestui forum:
Puteti raspunde la subiectele acestui forum