Caravaggio - Madonna di Loreto (Madonna Dei Pellegrini)

Raspunde la subiect

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos

02092013

Mesaj 

Caravaggio - Madonna di Loreto (Madonna Dei Pellegrini)




Revizitind colectia de picturi a forumului, am gasit un tablou iesit din tipare, un tablou controversat practic de la creatia sa.
LALUNA a scris:Uite, ma mobilizez chiar acum. Ghici: Caravaggio, numit si "Pictorul Romei", cu o pictura din 1603-1604, "Madonna di Loreto" sau "Madonna peregrinilor".
Pictura e o comanda pentru capela familiei lui Ermete Cavaletti din biserica Sfantul Augustin din Roma. Vine in urma unui eveniment din 1600, Jubileul Papal, conform caruia toti peregrinii care soseau in Roma urmau sa primeasca salvarea eterna. Drept urmare, in acel an in Roma au sosit 1.200.000 de vizitatori. Asadar, panza este un omagiu adresat peregrinilor, alaturi de faptul ca Roma contrareformista ceruse pictorilor sa dea prioritate in operele lor cultului Fecioarei. De aici o imagine a Fecioarei sculpturala, ca un idol de altar, adorata de doi peregrini veniti de departe. Picioarele lor murdare sugereaza lungul drum pe care l-au avut de parcurs, insa acesta e un detaliu putin apreciat de critica vremii. Fecioara cu Pruncul in brate adopta o pozitie destul de informala, cu picioarele incrucisate, la intrarea in ceea ce poate fi o biserica sau,de ce nu, intrarea in Imparatia Cerurilor, unde peregrinii care au sosit la chemarea Papei puteau patrunde.
Departe de demnitatea scenei, un amanunt... picant: modelul pentru Fecioara era o prostituata din Roma, prietena lui Caravaggio, pe nume Lena, care i-a pozat pentru multe tablouri.
" />
Eu nu sint de acord cu interpretarea oficiala. O sa-mi permit sa dau propria mea interpretare.

In primul rind trebuie tinut cont de modul de amplasare in biserica a picturii.



Iar aici este o fotografie luata din lateral, in care se vede ca cerul albastru e undeva pe fundal, depasind cadrul de marmura.



In detaliile de mai jos se vede diferenta enorma dintre carnatia Fecioarei si a Pruncului si carnatia peregrinilor:





Punind totul cap la cap, devine evident ca treptele din tablou continua treptele din biserica, deci pentru a ajunge "in cadru" trebuie practic sa parasesti spatiul fizic, tridimensional si sa "intri in zid" - adica sa pierzi invelisul carnal. Figurile reprezentate sint suflete, nu oameni de carne. Peregrinii sint evident morti, sint ca si fotografiile sepia, fara culoarea vietii in obraji, iar murdaria reprezinta pacatele de care nu s-au spalat in timpul vietii. In timp ce Fecioara si Pruncul sint, prin contrast, plini de viata si rochia ei este intens colorata.

Pozitia Fecioarei este pasiva. Ea doar sprijina pruncul, privind cu mila si curiozitate pe cei din fata usii, deoarece Pruncul este elementul central, El se uita cercetator la peregrini, insa expresia de pe fata nu i se vede. Degetul aratator Ii este ridicat cu autoritate. In acest tablou, El este Judecatorul. Avem in fata practic Judecata de Apoi.

In ce priveste amanuntul picant, cred ca si el este semnificativ. Lena vine de la Magdalena, Maria Magdalena, prostituata care s-a pocait. Ce contrast mai puternic se poate crea decit cel intre Maria Magdalena si peregrinii care asteptau indulgentele papale, in loc sa-si schimbe viata?
avatar
Irina


Sus In jos

Distribuie acest articol pe: diggdeliciousredditstumbleuponslashdotyahoogooglelive

Caravaggio - Madonna di Loreto (Madonna Dei Pellegrini) :: Comentarii

avatar

Mesaj la data de Mar Sept 03, 2013 8:35 am Scris de scarlet47

Exceptionala interpretare Irina draga! buchet 

Sus In jos

avatar

Mesaj la data de Mar Sept 03, 2013 8:00 pm Scris de nuti09

Irina, ce frumos ai scris!

Sus In jos

Mesaj  Scris de Continut sponsorizat

Sus In jos

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus


 
Permisiunile acestui forum:
Puteti raspunde la subiectele acestui forum